program de educație cinematografică


LES QUATRE CENT COUPS

Franţa, 1959, 99 de minute

Regia: François Truffault

Cu: Jean-Pierre LéaudAlbert RémyClaire Maurier
Gen: Dramă

Cele patru sute de lovituri este povestea lui Antoine Doinel, un adolescent rebel care încearcă să îşi câştige libertatea şi independenţa faţă de părinţii lui. Dorinţa îi e motivată de lipsa atenţiei părinţilor, de certurile permanente în care e implicat, de neîncrederea pe care i-o arată cei din jur şi de rezultatele nesatisfăcătoare pe care le obţine la şcoală.

“Filmul este doar parţial autobiografic. Cu toate acestea, nimic nu este inventat. Ceea ce nu mi s-a întâmplat mie li s-a întâmplat altor băieţi de vârsta mea, sau unora ale căror poveşti le cunoşteam din ziare. Nimic nu este ficţiune pură dar nici nu se poate vorbi de un film în întregime autobiografic”, spunea François Truffaut odată cu lansarea filmului.

Aşa cum reiese din acest context, Cele patru sute de lovituri poate fi considerat un film „autobiografic”, adică el reia sentimente, evenimente, stări din trecutul celui care l-a regizat. Pe de altă parte, există şi filme biografice, în care se povesteşte viaţa unei anumite persoane aşa cum reiese ea din documente, interviuri sau din părerile exprimate de cei din anturajul acesteia.

Ştiaţi că…

… în 1954, François Truffaut scrie un articol revoluţionar denumit O anumită tendinţă a cinematografiei franceze (Une certaine tendence du cinéma français)? Aici, el îşi propune să schiţeze limitele realismului psihologic abordat în filmele contemporane lui şi să indice direcţia inovatoare pe care ar trebui să o urmeze ele susţinând că nu există filme bune sau mai puţin bune, ci doar regizori mai buni sau mai slabi.

 

Parteneri